SABATES OBRERES. Xavier Antich
Ho
va explicar Claudio Zulian en un article memorable, “Zapatos de museo”,
publicat el 1998. Preparant l’exposició Escenes del Raval per al CCCB,
els veïns li van descobrir que, entre els objectes importants per a la
memòria col·lectiva del barri, estaven les sabates de Can Segarra. Eren
uns borseguins molt resistents, de pell girada i sola de cuir: sabates
de treball, pròpies d’obrers i artesans. Zulian,
com va fer amb altres objectes, pretenia exposar-los per donar a veure
de què estava feta la cultura material dels seus habitants. Però
aquelles sabates, llavors, ja no estaven en circulació. Quan es va
dirigir al Museu del Calçat de Barcelona, va rebre una resposta
sorprenent: aquest tipus de sabates no formava part de la col·lecció,
perquè el museu, segons li van indicar, només col·leccionava sabates
“boniques”, “de rics”.
L’anècdota il·lustra sobre la força de
l’explotació simbòlica: eren els propis artesans del gremi del calçat
els qui consideraven improcedent exposar les seves sabates de feina per
considerar-les indignes d’un museu, en realitat, colonitzat físicament i
conceptualment pel calçat de les classes per a les quals treballaven.
Ells, els subalterns, eren invisibles. Però la qüestió de la visibilitat
és també una qüestió política. N’hi ha prou amb pensar en el doble
sentit de la paraula “representació”, que al·ludeix a una dimensió
estètica, segons la qual els treballadors no estaven “representats” en
l’espai del museu, però que també remet a aquesta dimensió “política”,
fruit tardà d’una època que va durar dècades, durant la qual les classes
treballadores no disposaven de “representació” política ni sindical.
Condemnats a ser invisibles per estar privats també de veu. Com
va escriure Zulian, “no és cap novetat que els museus hagin estat una
de les principals institucions on les modernes classes hegemòniques han
forjat la seva identitat i el seu prestigi”. Així, “el que no pertany al
cep legítim de la cultura burgesa i a les seves arrels és menyspreat,
ignorat i anul·lat”. La paradoxa és que dues dècades de govern municipal
d’esquerres no havien aconseguit de modificar la violència d’un relat
urbà que excloïa la memòria de les classes populars, d’obrers i
treballadors.
Aquests dies s’ha recordat amb justícia un
assaig esplèndid d’Owen Jones titulat Chavs. La demonización de la clase
obrera (Capitán Swing), en el que s’explora, amb lucidesa i sense
clemència, l’odi britànic, molt estès, de les classes mitjanes i sens
dubte altes contra les classes populars i obreres, que són vistes en
general com a hordes de gentussa mal educada i sense formació, sorollosa
i bruta, desproveïda de valors morals, brètols antisocials i violents,
insolidaris i racistes, condemnats per la seva pròpia desídia i
estultícia a l’autodestrucció. Chav, en realitat, és un terme de pur
menyspreu de classe: una qualificació imposada des de l’exterior que
estigmatitza, guetifica i exclou. [No cal haver vist les pel.lícules de
Ken Loach per endevinar la versemblança d’un relat tan cru, com el de
Jones, que converteix en conte de fades les descripcions de la vida
obrera que va fer Dickens als inicis de la industrialització].
Seria equivocat extrapolar la descripció d’Owen Jones a la situació
catalana o barcelonina, encara que algunes de les fal·làcies que
desmunta sí podrien fàcilment traslladar-se aquí, com la generalitzada
proclama de què ja tot és classe mitjana i que no existeixen ni obrers
ni treballadors, fora de l’imaginari nostàlgic del Primer de Maig. I,
tot i això, no és menys cert que la memòria obrera i de les classes
treballadores i populars, a Barcelona i Catalunya, és molt lluny d’estar
normalitzada. Potser perquè aquí el relat medievalista que va promoure
el Noucentisme i, amb ell, la Mancomunitat, ja va expulsar fa un segle
de la memòria urbana la presència d’aquestes classes que van fer de
Barcelona “el Manchester del sud”: la monumentalització del centre de la
ciutat va ser un programa polític, i la creació del “Barri Gòtic",
aquest visionari invent del primer parc temàtic, va acabar per convèncer
turistes i barcelonins de què aquí només existeixen façanes i ponts
gòtics (encara que siguin del segle XX), però no fàbriques, com les que
van estar actives fins fa no res. Les últimes dècades, a més, han vist
una destrucció del patrimoni industrial sense precedents.
Per
això és tan rellevant l’exposició que es mostra, fins al setembre, a
l’antiga fàbrica Fabra i Coats, “Objectes, paraules i imatges”,
organitzada pel Museu d’Història de Barcelona que dirigeix Joan Roca, un
dels responsables de la recuperació de la memòria obrera de la ciutat,
amb l’associació Amics de Fabra i Coats. Una exposició que s’acosta a la
història de milers d’homes i dones, en alguns casos fins a cinc
generacions de la mateixa família, que van treballar en les antigues
filatures. Allà estan, escampats com en un camp de batalla, les restes
d’una forma de treball i de vida que va configurar l’imaginari del barri
i la ciutat durant un segle. Allà hi ha les fabuloses fotografies de la
fàbrica, gairebé clandestines, que va fer l’artista Lothar Baumgarten.
Allà hi ha una selecció d’imatges meravelloses rescatades per Marta
Delclos, que descobreix com a fotògraf prodigiós a Tomàs Fàbregas, obrer
i després conserge. Allà està la molt emocionant i subtil filmació de
Miquel Tàpies i Ona Planas amb les entrevistes a antics treballadors de
la fàbrica, una revelació. I allà estan, esclar, el metre de fusta
plegable, la carreta, la màquina de fer punta al llapis, la debanadora
manual, les troques de fil.... Objectes en els quals, com ja va
endevinar Proust, s’ha quedat incrustada la mirada que va viure amb
ells. Un acte de justícia poètica i de memòria política. Una lliçó de
vida.
PUBLISHED IN LA VANGUARDIA, JUNE 9, 2014
http://registrousuarios.lavanguardia.com/premium/54409755985/index.html
[Fotografia de l'exposició: a l'esquerra una de les fotografies de Lothar Baumgarten; a la dreta, un fotograma congelat de les fascinants "Puntades sense fil" de Miquel Tàpies i Ona Planas]
****
Comentarios